p>

Al llarg de la seva vida, aquesta artista sueca, nascuda l'any 1944, va fer el que volia, sabent que la societat no estava preparada per a tantes coses noves. Una dualitat que ho representa molt bé. 3 coses que cal saber sobre Hilma af Klint i la seva obra.

Un artista d'avantguarda, inventor de l'abstracte

Exposa al costat dels grans noms de l'art abstracte (Mondrian, Kandinsky, etc.) Hilma af Klint's les pintures, però, no semblen inspirar-s'hi. Segons les dates dels seus primers quadres, va començar a expressar-se a través de l'abstracte molt abans que ells! 

Va ser una de les primeres dones a estudiar belles arts al costat dels homes (a l'Escola Tècnica Artística i després a l'Acadèmia de Belles Arts d'Estocolm), i la primera dona que va fer un treball abstracte. 

No obstant això, no va mostrar immediatament aquests llenços abstractes, sinó una altra faceta molt diferent de la seva obra. Pintures acadèmiques, convencionals i conformistes (paisatges i retrats savis i clàssics) gràcies a les quals es va guanyar la vida, abans d'assumir la seva avantguarda com a pintora decididament moderna. Per això l'estimem tant a Moryarty! 

Una inclinació per la mística 

Fa part d'un "Club de 5" de la seva (res a veure amb la simpàtica sèrie literària...). Amb quatre amics, es reuneix cada setmana per invocar esperits, estudiar teologia, les pràctiques dels médiums, fer meditacions, etc.

És guiada per la seva passió per les espiritualitats i pràctiques místiques (incloent l'espiritisme) que pinta. les seves pintures abstractes.

Sembla que va ser guiada per un esperit anomenat Amaliel que va pintar (durant 10 anys) la sèrie de pintures " Pour le temple ", en un experiment de pintura mediumística i automàtica (un estat de quasi-tràns). Les seves obres són transcripcions d'aquestes conviccions espirituals. Entenem millor per què esperava que el públic no estigués preparat per acollir-li creacions tan especials. I vinent, a més, d'una dona! 

Un art per a les iniciades, després l'èxit

Sovint les seves obres representen la dualitat. Hi trobem simbòlicament l'oposició home/dona, la de la vida espiritual i la vida terrenal, contrastos en blanc i negre. Les seves pintures abstractes impressionen pel seu equilibri pictòric, la seva geometria, l'harmonia harmoniosa i la diversitat de colors, i la seva mida sovint monumental. Al final de la seva carrera, els seus dibuixos són més geomètrics, basats en conceptes científics i religiosos. 

Esotèric i fora del comú, sap que la seva obra és fonamentalment divisoria. Per tant, la reserva per a persones privilegiades, construint (en silenci) un estudi en una illa prop d'Estocolm per exposar la seva sèrie "Mystique" i així triar els seus visitants. 

Abans de la seva mort, el 1944, ella llega la seva enorme col·lecció (de més de 1200 quadres) al seu nebot i fa un pacte amb ell. No ha d'exhibir res durant els propers 20 anys! Va complir la seva paraula, i més tard la va exposar a Los Angeles ("The Spiritual in Art, Abstract Painting, 1890-1985"). Va ser en aquesta ocasió que es va donar a conèixer internacionalment, i que la seva fama va agafar força, fins avui. El 2018, el Museu Guggenheim de Nova York li va oferir una retrospectiva que li va donar un merescut protagonisme.

On aprofitar-la al màxim, a casa?

A les sales d'estar, menjadors, sales d'estar i als dormitoris i zones de lectura. 

(En interiors acolorits o minimalistes i elegants.)